Pixel art

De onderstaande opdrachten zijn allemaal op dezelfde manier opgebouwd. Op de eerste pagina staan de opdrachten die de leerlingen moeten maken, deze deel je uit. Opdrachten kunnen individueel worden gemaakt, maar ook in duo's of groepjes. Op de tweede pagina staan de uitwerkingen van de opdrachten, deze zijn bedoeld voor de docent als nakijkmodel. Als leerlingen een opdracht goed hebben geef je ze het bijbehorende nummer. Zo weten ze welke vakjes ze welke kleur moeten geven. Op pagina 3 staat  het plaatje dat leerlingen krijgen als ze alle opdrachten goed hebben gemaakt, de pixelart. Op pagina 4 staan de lege roosters die leerlingen moeten inkleuren om het juiste plaatje te krijgen.

Het is even een investering, maar ik heb 15 setjes stiften gekocht en deze in kleine bakjes gedaan, zodat ieder duo/groepje een eigen setje stiften heeft. 

Opstellen formule sinusoïde

Bij deze oefening moeten leerlingen bij een grafiek van een sinusoïde een functievoorschrift opstellen.

Deze oefening hoort bij wiskunde B, paragraaf 8.2, theorie D, opgave 42 t/m 44.

Differentiëren met kettingregel

Deze opdracht is bedoeld om leerlingen te laten oefenen met differentiëren met behulp van de kettingregel in combinatie met de productregel en de quotiëntregel.

De opdracht hoort bij wiskunde B, paragraaf 6.3, theorie A, opgave 42 t/m 44.

 

Primitiveren

Met deze opdracht kunnen leerlingen oefenen met het opstellen van de primitieve functie. De logaritmische functie is niet meegenomen in deze oefening omdat dit geen examenstof betreft.

Deze opdracht sluit aan bij wiskunde B, paragraaf 11.1, theorie B.

Exponentiële vergelijkingen

Bij deze oefening moeten leerlingen exponentiële vergelijkingen oplossen.

Deze opdracht sluit aan bij wiskunde B, paragraaf 5.3, theorie C. De sommen zijn gebaseerd op de opgaves 58, 59 en 60.

Logaritmische vergelijkingen

Oefenen met het oplossen van wat complexere logaritmische vergelijkingen.

Passend bij wiskunde B, paragraaf 9.1, theorie C. Gebaseerd op opgave 20, 21 en 23. De opdracht bestaat uit 12 sommetjes, de ervaring leert dat dit niet in een les van 45 minuten lukt. De verkorte opdracht bevat 8 sommetjes.

Afgeleide van eenvoudige machtsfuncties

Oefenen met het differentiëren van eenvoudige machtsfuncties.

Deze oefening sluit aan bij wiskunde A, paragraaf 8.3, theorie A en is gebaseerd op opgave 46, 47 en 48.

Stelsels vergelijkingen oplossen

Oefenen met het oplossen van stelsels vergelijkingen.

Deze oefening sluit aan bij wiskunde B, paragraaf 5.1, theorie A en theorie B en is gebaseerd op opgave 6, 7, 8 en 9.

Vergelijking lijn door twee punten opstellen

Oefenen met het opstellen van de vergelijking van een lijn door twee gegeven punten.

Deze oefening sluit aan bij wiskunde A, paragraaf 1.2, theorie A en is gebaseerd op opgave 20 t/m 23.

Vrijmaken van variabelen

Oefenen met het vrijmaken van variabelen.

Deze oefening sluit aan bij wiskunde A, paragraaf 13.3, theorie B en is gebaseerd op opgave 44 en 46.

 

 

 

Machten met negatieve exponenten

Bij deze oefening moeten leerlingen machten zonder negatieve exponenten schrijven en vice versa.

De sommetjes zijn gebaseerd op de opgaven 7, 8 en 9 van wiskunde A, hoofdstuk 5.  

Differentiëren exponentiële functies

In deze oefening moeten leerlingen exponentiële functies differentiëren. De oefening sluit aan bij theorie A &B, wiskunde A, paragraaf 10.5.