Rad van Fortuin

Het rad van fortuin biedt ontzettend veel mogelijkheden om je les dynamischer te maken. Je kan het rad gebruiken om leerlingen uit je klas willekeurig een beurt te geven, maar je kan ook omdenken en korte opdrachten op het rad zetten!

Rad met namen 

Gebruik het rad van fortuin om de namen van je leerlingen uit de klas op te zetten zodat je willekeurig beurten kan geven.

Tip: de website geeft de mogelijkheid om het rad op te slaan zodat je het later nog eens kan gebruiken.

Het rad met namen is inmiddels ook standaard ingebouwd in Magister!

Rad met hoeken

In dit rad van fortuin wordt gevraagd naar de cosinus, sinus en tangens van hoeken die een veelvoud zijn van 90 graden. De uitkomsten zijn dus 0, 1 of -1.

Maak bijvoorbeeld drie kleuren kaartjes (voor iedere leerling een setje) met daarop deze uitkomsten. Draai aan het rad en laat de leerlingen het juiste antwoord in de lucht houden.

Deze opdracht past bij wiskunde B, paragraaf 8.1, theorie A,  en kan ter vervanging van opgave 2 worden gebruikt.

Rad met groeipercentages en -factoren

In dit rad van fortuin wordt gevraagd naar groeifactoren en groeipercentages. 

Deze opdracht past bij wiskunde A, paragraaf 10.1, theorie A,  en kan aan het begin of einde van de les worden gebruikt om speels even te herhalen wat ook al weer het verband is tussen groeifactoren en -percentages.