Speeddaten

Maak in de klas een opstelling met twee tafeltjes die tegenover elkaar staan. Geef iedere leerling een A4tje met een aantal genummerde opdrachten en maak een goede tijdsinschatting hoe lang de leerlingen over elk van de opgaven mogen doen.
Als jij het 'start' signaal geeft begint iedereen met opgave 1. Het is de bedoeling dat ieder tweetal overeenstemming bereikt over het antwoord. Na een paar minuten geef jij het 'stop' signaal, je geeft het juiste antwoord en je laat iedereen een plaatsje doorschuiven. En dan kan het circus weer van voor af aan beginnen!
Tip 1: gebruik gewoon een aantal opgaves uit de methode.
Tip 2: gebruik een digitale zandloper om de tijd te bewaken.
Differentiëren van goniometrische functies
Deze opdracht hoort bij wiskunde B, paragraaf 8.4, theorie B en is gebaseerd op opgave 78, 79 en 80.
Differentiëren van machtsfuncties
Deze speeddate opdracht kan je gebruiken bij wiskunde A, paragraaf 8.4, theorie B. Geoefend wordt het differentiëren van machtsfuncties met negatieve en gebroken exponenten. De opdracht is gebaseerd op opgave 61 en 62.
Tip: laat leerlingen een spiekbriefje met rekenregels van de machten gebruiken (heb ik in eerdere lessen al uitgedeeld en in laten vullen).